CLÍO NAS ONDAS
La Región 19 marzo 2007
La Región 19 marzo 2007
Catedrático de Historia Contemporánea na Universidade de Santiago, presidente do Consello da Cultura Galega, Ramón Villares Paz (Xermade, Lugo, 1951) é hoxe un dos intelectuais de maior prestixio na contorna cultural e un dos historiadores máis respectados en toda España. Noutras ocasións témonos referido ós seus traballos historiográficos (o máis recente, a súa excelente “Historia de Galicia”, Galaxia, 2004). Pero hoxe falaremos dun seu libro que, cando menos en parte, soborda o seu campo profesional: “Clío nas ondas. De libros, persoas e sazóns” (tresCtres), que chega nestes días ás librerías.
“Clío nas ondas” recolle un total de 99 colaboracións que o historiador deixou nas ondas da Radio Galega entre abril do 2003 e xullo do 2005. Aínda que a perspectiva histórica está sempre latente, o historiador abre os seus campos de visión e reflexiona como un home preocupado polo seu mundo, polo tempo contemporáneo que lle tocou vivir: unha mirada tamén sobre o labor doutras reflexións intelectuais que marcaron as historias de Galicia e de España no último século. Hai pouco comentaba eu nestas páxinas “Años interesantes”, as memorias do historiador inglés Eric Hobsbawm: o traballo de Villares comparte unha común inquedanza co anglosaxón por explicar o mundo de hoxe, aínda que no caso galego non se trate dun libro de memorias.
Pluralidade. Como é lóxico, a actualidade marca o ritmo dos comentarios radiofónicos, nacidos da pluralidade e, ata certo punto, do azar: só ata certo punto porque o comentarista escolle a conciencia aqueles temas que lle interesan sobre o barullo asfixiante diso que chamamos “actualidade”. E resulta esclarecedor ver as perspectivas de escolla do historiador que deita na radio os seus comentarios: por suposto, a historia ten unha importancia primordial, pero ó carón do conxunto das ciencias sociais, da antropoloxía, a literatura, a política ou a comunicación. Quizais todo iso que se pode englobar na ampla etiqueta de Historia Cultural e que permite, a partir de perfís concretos, retratar un tempo con exactitude e intelixencia literaria.
Memorias. Por poñer algún exemplo, Villares amósase moi interesado nos libros de memorias: as do psiquiatra Castilla del Pino ou as de Constancia de la Mora e Maura, neta do político conservador, “de nena “pija” a comunista”, subliñando sempre aqueles aspectos destas biografías máis reveladores e singulares. Velaí tamén algunhas referencias intelectuais con peso de seu: Norberto Bobbio, o filósofo alemán Ernest Jünger, Claudio Magris e o soño da historia europea ou, en clave galega, Otero Pedrayo, Luís Seoane e Castelao, entre outros. En todas estas achegas hai riscos de interese e Villares sabe, con moi poucas liñas, focalizar a atención cara planos de extrema relevancia: na semblanza de Vázquez Montalbán, escrita dende a amizade, lémbrase o consello que o escritor catalán lles daba sempre ós estudiantet de xornalismo nas súas charlas: “antes de ler unha noticia, preguntádevos de quen é a propiedade do medio de comunicación que a dá”. En fin, achéguese o lector a “Clío nas ondas”: non se sentirá defraudado. (Na imaxe, un debuxo do artista Fiz Valcárcel, 1975. Que, ademais, é o meu irmán maior).
“Clío nas ondas” recolle un total de 99 colaboracións que o historiador deixou nas ondas da Radio Galega entre abril do 2003 e xullo do 2005. Aínda que a perspectiva histórica está sempre latente, o historiador abre os seus campos de visión e reflexiona como un home preocupado polo seu mundo, polo tempo contemporáneo que lle tocou vivir: unha mirada tamén sobre o labor doutras reflexións intelectuais que marcaron as historias de Galicia e de España no último século. Hai pouco comentaba eu nestas páxinas “Años interesantes”, as memorias do historiador inglés Eric Hobsbawm: o traballo de Villares comparte unha común inquedanza co anglosaxón por explicar o mundo de hoxe, aínda que no caso galego non se trate dun libro de memorias.
Pluralidade. Como é lóxico, a actualidade marca o ritmo dos comentarios radiofónicos, nacidos da pluralidade e, ata certo punto, do azar: só ata certo punto porque o comentarista escolle a conciencia aqueles temas que lle interesan sobre o barullo asfixiante diso que chamamos “actualidade”. E resulta esclarecedor ver as perspectivas de escolla do historiador que deita na radio os seus comentarios: por suposto, a historia ten unha importancia primordial, pero ó carón do conxunto das ciencias sociais, da antropoloxía, a literatura, a política ou a comunicación. Quizais todo iso que se pode englobar na ampla etiqueta de Historia Cultural e que permite, a partir de perfís concretos, retratar un tempo con exactitude e intelixencia literaria.
Memorias. Por poñer algún exemplo, Villares amósase moi interesado nos libros de memorias: as do psiquiatra Castilla del Pino ou as de Constancia de la Mora e Maura, neta do político conservador, “de nena “pija” a comunista”, subliñando sempre aqueles aspectos destas biografías máis reveladores e singulares. Velaí tamén algunhas referencias intelectuais con peso de seu: Norberto Bobbio, o filósofo alemán Ernest Jünger, Claudio Magris e o soño da historia europea ou, en clave galega, Otero Pedrayo, Luís Seoane e Castelao, entre outros. En todas estas achegas hai riscos de interese e Villares sabe, con moi poucas liñas, focalizar a atención cara planos de extrema relevancia: na semblanza de Vázquez Montalbán, escrita dende a amizade, lémbrase o consello que o escritor catalán lles daba sempre ós estudiantet de xornalismo nas súas charlas: “antes de ler unha noticia, preguntádevos de quen é a propiedade do medio de comunicación que a dá”. En fin, achéguese o lector a “Clío nas ondas”: non se sentirá defraudado. (Na imaxe, un debuxo do artista Fiz Valcárcel, 1975. Que, ademais, é o meu irmán maior).
9 comentarios:
Pois, daquela, haberá que lelo.
Pois si, haberá. Villares sempre é suxerente.
Pois a min tamén me cautivou, e moito, o debuxo do teu irmán! tes que amosarnos máis de cando en vez!
Bicos
Pois abrirei esa caixa a percura do seu chispeante inxenio..
O cadro que ilustra o post, forma parte da memoria visual artistica dunha xeración en Ourense. Valcarcel, indudabelmente é un pintor con forza, apreciábase nas súas obras unha impronta sólida, unha espacialidade concisa e dura. Nese sentido distanciábase doutros pintores no intinerario visual da cidade, encontrabamos obras no Eirociño, no cortijo.... A min sempre me chamou a atención esa espacialidade, que semellaba apuntar ao escultórico ou arquitectónico, a forza no plano. O dibuxo a verdade xa o consideraba menos interesante.
Pois non estaría mal que seguise colgando mais imaxes, e de Xesus Vazquez tamén, un bo artista.
Jimy de Rairo
Para Jimmy de Rairo: teño no meu arquivo un par de carpetas con moito material xenerado (catálogos, recortes, etc.) polo grupo de pintores ourensáns que se movían nos 70 primeiros arredor da Auriense: alí estaban Fiz Valcárcel, Perfecto Estévez, Xesús Vázquez, o seu irmán Xosé Luís Vázquez, ocasionalmente Baldomeiro Moreiras e Iñaqui Basallo, etc. Chamáronse inicialmente Grupo Galrexo e fixeron varios manifestos moi comprometidos (nunha liña nacionalista e social) e toda unha xeira de exposicións pola provincia ourensá e algunha fóra. Dediqueilles nunha ocasión unha páxina en La Región e en Galicia Hoxe: en calquera momento rescataremos ese material, se é de interese para algúns lectores/as (en todo caso é Historia de Ourense e dos seus artistas). Saúdos.
P.S.: consulto e matizo. Na primeira mostra da Auriense, 1975, autodenomináronse "Galicia: Estudio e Formas". Naquela mostra da Auriense estiveron Xesús Vázquez,ourensán; Laura L. Álvarez, de Lugo; Vázquez Diéguez, de Pontevedra; Antón Sobral, pontevedrés; Perfeuto A. Estévez, ourensán; Fiz Valcárcel, ourensán; Antón Patiño, de Vigo, e o escultor ourensán Iñaqui Vázquez Basallo.
Seguro que será un placer ler ese novo libro de Villares. Teño aínda moi fresca a súa nova "Historia de Galicia", que me parece un libro magnífico.
Interesante debe de ser a colección, Marcos. Curiosamente estes artistas compartiron un tempo e unhas ilusións, participaron da sinerxia do seu contacto dun xeito enriquecedor. Observar as súas obras, as súas obras de entón, xuntas, provocará interesantes reflexións e hai tempo xa dabondo polo medio para mirar dende unha profilactica distancia. Calquera observación, calquera reflexión calquera aventura analitica sobre eles enriquecerá o noso horizonte hoxe.
Esqueceuseme firmar
Jimy de Rairo
o artistiña
Nalgunhas das semblanzas fala máis de oídas que de lidas. Noutras o enxeño e a intución tapan a limitada erudición. Outras máis son boas.
Publicar un comentario