8 jun 2008


"O que define unha literatura é a lingua"
(Darío Villanueva, en GH e ECG)
Interesante entrevista de L. Pousa co catedrático galego, cando prepara o seu discurso de ingreso na RAE. Na charla sucédense interesantes suxerencias sobre a lingua, a literatura e autores como Cervantes, Shakespeare, Cela e Torrente Ballester, Joyce e Ruiz Zafón.

17 comentarios:

Anónimo dijo...

Interesante entrevista.

Das respostas quédome con unha que vén a conto do debatido noutra entrada:

"Un indolente non é igual que un esforzado. O coñecemento é o resultado dun esforzo onde todo o mundo ten lugar, porque non hai nada máis igualitario que o cerebro humano. Un cerebro humano san é completamente competitivo con calquera outro cerebro humano san"

Manuel Ángel Candelas Colodrón dijo...

Un saúdo ao meu vello (cos respetos correspondientes para tal verba) profesor de Literatura española e de Teoría da Literatura, no mesmo momento en que está a ler o seu discurso de ingreso na Academia. Con el xa son dous os meus teachers na RAE.

Anónimo dijo...

Villanueva, polo que teño apreciado (rampouco demasiado), é unha persoa intelectualmente potente. Parabéns.

Anónimo dijo...

Dos Piñeiros, se Villanueva foi seu teacher aínda é vostede un pipiolo.

Manuel Ángel Candelas Colodrón dijo...

Que máis quixera eu. Pero quero lembrarlle que Darío, como o coñece case todo o mundo, comezou a dar clase en Compostela no ano 1972. Leva, pois, 36 anos de docencia. Mire, pois, cantos poden dicir que foron alumnos seus.
Cando puxen vello, non me refería a el, senón a min. Para máis precisión eu son class 61.

Manuel Ángel Candelas Colodrón dijo...

Xa hai crónica: que eficiencia!
ECG, 8,30 horas
Más de quinientas personas, entre ellas numerosos representantes del mundo universitario, han asistido esta tarde al ingreso en la Real Academia Española del filólogo y crítico literario Darío Villanueva, que ha centrado su discurso en las abundantes soluciones precinematográficas que encierra el Quijote.

Villanueva es gallego, y entre los asistentes había una nutrida comitiva de esta comunidad autónoma, desde el ministro de Cultura, César Antonio Molina, o la consejera de Educación y Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia, Laura Sánchez de Piñón, hasta el secretario general del Gobierno gallego, Gumersindo Guinarte.

El consejero mayor de Cuentas de la Xunta, Antonio López Díaz; el secretario general de Análisis y Protección, José Rivera Otero; el secretario de la Real Academia Gallega, Manuel González, y Gerardo Criado, alcalde de Villalba, la localidad natal del nuevo académico, quisieron acompañarlo también en un día tan importante para él.

A las siete en punto, Villanueva, gran experto en Teoría de la Literatura, hizo su entrada en el salón de actos de la Academia, elegantemente vestido de frac y flanqueado por los dos últimos académicos en incorporarse a la RAE: el gramático Salvador Gutiérrez y el escritor Javier Marías.

En la mesa presidencial le esperaban el ministro, el director de la Real Academia Española, Víctor García de la Concha; el vicedirector, José Antonio Pascual; el secretario de la RAE, José Manuel Blecua, y el censor, Luis Goytisolo.

Con voz pausada y sin nervios aparentes, Villanueva fue leyendo su innovador discurso, titulado "El Quijote antes del cinema", que sitúa a Cervantes al nivel de Shakespeare en cuanto a este tipo de estudios se refiere.

Ante los ex secretarios de Estado Miguel Ángel Cortés y Luis Alberto de Cuenca, escritores como Jaime Siles y José María Guelbenzu y editores como Beatriz Moura o Ana Rosa Semprún, el nuevo académico explicó por qué la novela más importante de la literatura en lengua española contiene recursos cinematográficos, aunque Cervantes la escribiera varios siglos antes del invento del séptimo arte.

Sus palabras eran seguidas con atención por Francisco Ayala, uno de los académicos que propuso la candidatura de Villanueva, junto con Goytisolo y Guillermo Rojo, y el escritor a quien el nuevo académico, ex rector de la Universidad de Santiago, rindió un pequeño homenaje esta tarde.

Villanueva citó varias veces al centenario escritor, que no en vano se dedicó desde muy joven a la crítica cinematográfica y en 1929 publicó "Indagación del cinema", un ensayo pionero en este campo.

El rector de la Universidad Autónoma de Madrid y presidente de la CRUE, Ángel Gabilondo; los rectores de las universidades de Cantabria, León y Alicante, y dos vicerrectores de la de Santiago, escucharon también a Villanueva el emotivo elogio que hizo de su antecesor en el sillón "D", Alonso Zamora Vicente.

La abundancia de diálogos que hay en el Quijote, la fuerza visual de la novela y las numerosas situaciones cómicas que se dan en ella, equiparables a los gags, fueron algunos de los argumentos que Villanueva esgrimió al hablar del "potencial cinematográfico" de la obra.

Al terminar su discurso, seguido de un fuerte aplauso, Pere Gimferrer pronunció unas palabras de bienvenida y repasó parte de la trayectoria del nuevo académico.

Villanueva recibió la medalla y el diploma que lo acreditan como académico de la Lengua y fue a sentarse entre sus compañeros, entre ellos Gregorio Salvador, Arturo Pérez-Reverte, Emilio Lledó, Ignacio Bosque, Luis Mateo Díez, Carmen Iglesias, Luis María Anson, José Manuel Sánchez Ron y Margarita Salas.

Lula Fortune dijo...

AY! Arume, era vostede aquel que sentaba no banco de atrás cun claro parecido ao Clooney?
Tamén foi o meu profe en Mazarelos e segue a ter ese aspecto de madelman, pero as arrugas sentanlle ben. Aprendín moito nas súas clases, ainda que falaba de xeito tan monótono que non cachábamos nen os chistes (escasos, pero chistes). Téñolle cariño, a verdade.

Manuel Ángel Candelas Colodrón dijo...

Advirto un pequeno erro na introducción da entrevista. Fai dicir ao profesor Villanueva que falará dun xénero que é o expraxe (na versión de ECG, con outra foto, expraxis): eu creo que se trata do écfrase (tamén escrito ekphrasis), que é a descripción de obxectos artísticos. Ten algún traballo sobre esta cuestión o profesor Villanueva.

Manuel Ángel Candelas Colodrón dijo...

Mimá, outra máis da Mazarelos School. Creo que xa sei quen ven sendo, pero non ouso.
En todo caso, amiga Lula, algo de razón tamén ten. As súas fichiñas, ordeadísimas, ian pasando cunha parsimonia monocorde. Aprendimos moito, sobre todo do seu xeito de ordear os conceptos (era/é admirable a súa claridade expositiva), pero hai que recoñecerlle escasas alegrías na performance da súa elocuencia.

Anónimo dijo...

Congratúlome da presenza de Manolo González no acto; Darío Villanueva, dito sexa con máis respecto do que a expresión aparenta, será un bo axente galego na casa grande da rúa de Felipe IV: o propio título deste fío xa dá fe.

Gustábame saber quen foron os dous vicerrectores composteláns. Debo dicir, por outra banda, que nunca se me fixo desagradable o ton pouco matizado do profesor; boa verdade é que a miña experiencia queda nunha substitución -de poucos días ou semanas- en Literatura Española de 2º e parte dun curso de doutoramento. Pero aínda así.

Manuel Ángel Candelas Colodrón dijo...

Amigo Saavedra, agora que repara no dos dous vicerreitores, eu reparo no rector. Non foi???

Anónimo dijo...

¿E foi o presidente do CCG, tamén oriundo de Vilalba e arredores, como o propio Villanueva, Fraga, Rouco e Antón Baaamonde?

Anónimo dijo...

O reitor de agora é de As Pontes. Ou sexa: todo ven case do mesmo sitio.
Se saben en As Pontes que digo esto, non me deixan entrar para as festas do carmo.

Anónimo dijo...

Pois ao ler a crónica eu din por suposto que non; tería, supoño, algo que facer, supoño tamén que ben importante.

Non seremos moi irónicos nin nin mal pensados. Teñan boa noite.

Anónimo dijo...

¿Quen foron as ausencias máis significativas?

Anónimo dijo...

Darío Villanueva é un exemplo de académico culto traballador, intelixente, lido e modesto, se a modestia é compatible cunha certa soberbia interior que non molesta en absoluto. Sabe do que fala e do que escribe. E ten talento para captar a alma dos libros sen disecala coa xiria habitual dos malos críticos literarios. Dá gusto lelo. Parabéns para Darío.

Anónimo dijo...

Pouco máis que engadir ao comentario de Mr. Morrison, co que concordo plenamente. A cultura galega debería quitarlle máis proveito a Darío Villanueva.